H.I.D. Xenon fényszóró készletek

Egyre általánosabb, hogy az eddig megszokott halogén izzókat helyettesítendő, gyárilag beépített Xenon fényszórókkal kínálják az autókat. Az ilyen fényszóró kvarcüveg „izzója” speciális nemesgáz keverékkel - többek között xenonnal -  és fémsókkal van feltöltve, mely aztán két elektróda közötti, több mint 23000 Voltos indítófeszültség hatására ívkisülés következtében fényt bocsát ki. A rendszer nevét is innen kapta: High Intensity Discharge (H.I.D.), azaz nagyintenzitású kisülés.

A folyamathoz speciális transzformátor és vezérlőelektronika szükséges, amely az ívkisülés beindításához szükséges kezdeti 23000V-ot a gépjármű 12V-os rendszeréből előállítja, majd azt folyamatosan körülbelül 80V-on tartja.

Xenon készleteinknél a gyújtóelektronika és a trafó egy árnyékolt fémházba van integrálva, így alacsonyabbak az előállítási költségek és könnyebbé válik az elhelyezés, beszerelés.

Premium xenon szettekre a jótállás 1 év.
 


Fontos tudni, hogy a pár ezer forintos, Xenon-ként forgalmazott izzók legjobb esetben az üvegbúra anyagában színezettek, esetleg emelt fénykibocsátású halogének némi xenongázzal és csökkentett(!) élettartammal, ám sajnos vannak olyanok is, amelyeknél csak az izzó felszíne van „befestve”, hogy kékes-fehér színű hatást adjon. Ezen izzók csak optikai tuning céljait szolgálhatják, valós használati értékük gyakran kisebb, mint a közönséges halogén lámpáké.


Miért korszerűbb a Xenon, mint a halogén izzós megoldás?

3x fényerő.
  Hamarabb és jobban belátjuk az autó előtti területet, illetve a forgalom többi résztvevője előbb észreveszi közeledő autónkat. A xenon izzós rendszer ráadásul ködös időben is jóval biztonságosabbá teszi a vezetést.

Kiegyenlítettebb fényterítés.  A halogén égőhöz képest a H.I.D. nagyobb alapterületet világít be, így például az út széli gyalogos, keréképáros észlelése sokkal könnyebben, korábban történhet.

Fehérebb fény.  A természetes nyári nappali fény színhőmérsékletéhez (5200 Kelvin) hasonló a xenon fényszóró által kibocsátott „hidegebb” fény (4300 – 8000 K), ezért az kevésbé megterhelő az emberi szemnek, mint a halogén izzós lámpák (2800 K). A fényt nyugodtabbnak, kellemesebbnek érezzük, gyakorlatilag xenonnal „más színben látjuk” a világot.

40%-kal kisebb fogyasztás.  A halogén izzók 55W-jával szemben a xenon izzók csupán 35W-ot fogyasztanak, amely kisebb megterhelést jelent a modern autók elektromos rendszereinek, ráadásul az alacsonyabb fogyasztás hosszabb élettartamot garantál a gépkocsi akkumulátorának és kevésbé kell tartani annak váratlan, idő előtti lemerülésétől.

6-8x élettartam.  A xenon "égő" nem rendelkezik izzószállal, ezért a rázkódással, ütéssel és hővel szembeni ellenállási értékei jobbak, mint a normál halogéné. Ez a tény, kombinálva az alacsonyabb fogyasztással, lehetővé teszi a nagyságrendekkel hosszabb élettartam elérését. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a xenon izzó az adott tulajdonost a kocsi teljes használati ideje alatt kiszolgálhatja.

  Halogén H1
H.I.D.  Xenon
Fogyasztás (Watt)
55W
35 W
Fényerősség (candela)
67000 cd
200000 cd
Fényteljesítmény (lumen)
1550 lm
1700 - 3200 lm
Színhőmérséklet (Kelvin)
2800 K
4300 - 8000 K
Hatékonyság (lumen / Watt)
28 lm / W
49 - 91 lm / W
Átlagos várható élettartam
400 óra
3000 óra
Technikai magyarázat a fenti jellemzőkről.




Fontos tudnivalók…

Bármilyen 12 és 24V-os gépjárműbe, amiben jelenleg halogén izzó van, beszerelhető a H.I.D. rendszerű világítás. Az installáció nem jelent visszafordíthatatlan beavatkozást, mivel a beépítő szett a gépkocsi eredeti csatlakozóihoz kapcsolódik, tehát nem eredményezi a gépjármű jótállásának elvesztését. A H.I.D. készlet gond nélkül átszerelhető másik gépkocsiba a későbbiek folyamán, esetleg az izzó cseréjére lehet szükség, abban az esetben, ha azok nem egyeznek meg az előző autó izzó típusával.

A meglévő fényszórót nem kell kicserélni vagy átalakítani. A xenon izzót a halogén helyére kell betenni, majd a gyújtóelektronikát elhelyezni a motortérben, végül a kábeleket megfelelően csatlakoztatni az autó elektromos rendszeréhez - mindezt megbontás nélkül. Cégünk természetesen vállalja a szakszerű beszerelést, mely autótípustól függően általában egy-két munkaóránál többet nem vesz igénybe.

A xenon lámpa nem károsítja a lámpatestet vagy a foncsort, mivel csupán 35W a fogyasztása, így hőmérséklete is alacsonyabb, mint az 55 wattos halogén izzóknak. A xenon izzók fókuszpontja ugyanott található, mint az eredeti halogén égőké, tehát helyes magasság beállításnál nem világít jobban a szembe jövőkre, mint a halogén.

A magyarországi szabályozásról: jelen pillanatban itthoni jogszabály nincs az utólagos xenon rendszerekre. Törvényileg csak a manuális fényszórómagasság állítás kötelező, ennek pedig gyakorlatilag minden korszerű gépjármű megfelel. Az általunk forgalmazott termékeken megtalálható az "E" jelölés, amely garantálja, hogy az EU-s szabványoknak megfelel a készülék és az autóba beszerelhető. Tekintettel a magyarországi szabályozatlan háttérre, javasoljuk, hogy a jármű műszaki vizsgára történő felkészítése során cseréljék vissza halogén izzóra a xenont. Ehhez nem kell kiszerelni az elektronikákat, sem bármiféle visszaalakítást elvégezni; csupán néhány percet vesz igénybe az izzók cseréje, melyet cégünk a nálunk vásárolt szetteknél ingyenesen elvégez.

Maxlux H4 Bi-Xenon "izzó"

Premium Xenon valódi Philips fejjel (Prémium zavarszűrés, kis indítóáram, 1 év garancia):

Bruttó 23 900 Ft / készlet  (H1/H3/H7 foglalat)
Bruttó 35 900 Ft / készlet  (H4 bi-xenon)


SiemensHID Advanced10 55W Xenon-szett (CAN-Bus-os autókba is, 3 év garancia):

Bruttó 35 900 Ft / készlet  (H1/H3/H7/H8/H9/H10/H11/HB3/HB4 foglalat)
Bruttó 47 900 Ft / készlet  (H4/H13/9004/9007 bi-xenon)